Kjell Bergfeldt blir Årets cancernätverkare 2023

På Världscancerdagen, den 4 februari, delades utmärkelsen ”Årets Cancernätverkare” ut av den ideella organisationen Nätverket mot cancer. Årets pristagare är Kjell Bergfeldt, tidigare verksamhetschef på Skandionkliniken och numera projektledare vid KAS.

”Hans engagemang och drivkraft inom strålonkologi inspirerar såväl profession, akademi, patienter och näringsliv som politiska beslutsfattare”, står det bland annat i motiveringen.

– Jag är stolt och glad över utmärkelsen. Främst eftersom det jag arbetar med är så viktigt. Jag är också glad över att Skandionkliniken tagit initiativet till att starta och finansiera projektet ”En framtidssäkrad strålbehandling”, som jag fått möjlighet att driva tillsammans med RCC, kolleger och chefer. Vårt mål är att patienterna i Sverige även i framtiden ska få den bästa behandlingen, kommenterar Kjell utnämningen.

På bilden syns även Margareta Haag, ordförande i Nätverket mot cancer.