9 juni 2011 påbörjades bygget av Skandionkliniken och Hotel von Kraemer

I dag för tio år sedan togs det första spadtaget i bygget av Skandionkliniken och Hotel von Kraemer. En stor händelse. Förberedelsearbetet hade pågått i åtta år. Det hela uppmärksammades med föreläsningar om protonstrålbehandling, tal av politiker och fototillfälle för media.

”Det var en högtidlig, men också glad och förväntansfull stämning. Det kändes verkligen att vi var med vid starten av ett äventyr, att nu händer det på riktigt och Sverige ska få en fortsättning med protonstrålbehandling för alla som behöver det. Där och då bestämde jag mig för att jag skulle arbeta på Skandionkliniken i framtiden”, berättar sjukhusfysiker Christina Vallhagen Dahlgren som arbetat på Skandionkliniken sedan 2012.

Så, hur gick det sen? Bygget tog cirka fyra år. De första patienterna behandlades i augusti 2015. I dag behandlas cirka 250 patienter om året och det bedrivs viktig forskning vid kliniken.

På fotot: Peter Wågström NCC, Anette Henriksson Akademiska Hus, KAS direktionsordförande Jerker Swanstein