Hillevi Rylander – ny verksamhetschef för Skandionkliniken

Hillevi Rylander tillträder den 5 oktober tjänsten som verksamhetschef för Skandionkliniken i Uppsala. Hon kommer närmast från Jubileumskliniken vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, där hon bland annat arbetar med strålbehandling av tumörer i bröstkorgen.

– Jag känner ett stort engagemang inför det nya uppdraget och jag ser fram emot att arbeta för ett fördjupat samarbete mellan Skandionkliniken och landets onkologkliniker.

Hillevi Rylander är väl förtrogen med Skandionkliniken och hon har stor kompetens inom protonstrålning. Som sektionsledare för strålbehandlingsavdelningen vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset 2007–2013 deltog hon i det nationella arbete som ledde fram till att kliniken etablerades. Hon har även regelbundet tjänstgjort som rotationsläkare vid Skandionkliniken sedan startade 2015.

– Jag är mycket glad över att Hillevi Rylander tackat ja till tjänsten som verksamhetschef. Hon har lång erfarenhet och en djup förankring inom svensk strålterapi. Hennes kompetens är viktig i arbetet med att utveckla svensk protonstrålning så att alla patienter som har nytta av behandlingen får tillgång till den.

Fakta Skandionkliniken
Skandionkliniken i Uppsala drivs av Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling, som ägs av de sju landsting som har universitetssjukhus. Kliniken erbjuder protonstrålbehandling mot cancer och andra tumörsjukdomar.

Protonstrålning är en avancerad och mer skonsam form av strålbehandling. Den är därför särskilt väl lämpad för personer med tumörer som sitter i känsliga områden, till exempel hjärnan. Verksamheten har varit i klinisk drift sedan 2015 och tar emot patienter från hela Sverige och även från andra länder.