Jörgen Striem ny chef för Skandionkliniken och Hotel von Kraemer

Jörgen Striem tillträder den 1 oktober tjänsten som förbundsdirektör för Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling, som driver Skandionkliniken och Hotel von Kraemer i Uppsala. Han har erfarenhet från en rad tunga chefspositioner inom sjukvården, senast som hälso- och sjukvårdschef i Landstinget Sörmland.

– Protonstrålning är ett viktigt tillskott till arsenalen av behandlingar vid tumörsjukdomar. Jag ser fram emot att tillsammans med våra samarbetspartners utveckla riktlinjerna för vilka patienter som har nytta av protonstrålning och att utveckla Skandionkliniken så att rätt patienter ges tillgång till behandlingen, kommenterar Jörgen Striem sitt nya uppdrag.

– Det känns bra att vi kunnat rekrytera en så erfaren person som Jörgen Striem. Han har en både bred och djup kunskap om svensk sjukvård, säger Marie Morell, direktionsordförande för KAS, Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling.

Jörgen Striem, som är narkosläkare till professionen, har långvarig erfarenhet av kvalitetsutveckling i svensk sjukvård, bland annat som chefläkare vid Danderyds sjukhus och som kvalitetschef på Praktikertjänst. Jörgens erfarenheter av att samarbeta med vårdpersonal, politiker och tjänstemän i landsting och på SKL är värdefulla eftersom Skandionkliniken behandlar patienter från hela Sverige.

– Jörgens Striems mångåriga erfarenhet och stora kontaktnät är ett välkommet tillskott i kommunalförbundets verksamhet, säger Peter Olofsson, vice direktionsordförande för KAS, Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling.