Skandionkliniken ligger i hörnet Artillerigatan och von Kraemers allé. I hörnet antyds tomtgränsen endast med en vit granit, och innanför finns en liten skulpturpark.
Anna Petrus, Mor och Barn
Det första verket som placerades där var en skulptur av konstnären Anna Petrus. Den heter Mor och Barn och är huggen i vacker röd bohusgranit och speciellt tillverkad för Skandionkliniken. Gipsförlagan till skulpturen var ett av de få verk som inte förstördes i en brand i konstnärens ateljé 1920. Skulpturen har en expressiv sinnlighet och den kraftfulla formkänsla som karaktäriserar Anna Petrus arbeten. De övriga verken i skulpturparken kom till genom att tre konstnärer bjöds in att förhålla sig till platsen, varandra och Anna Petrus skulptur. Ambitionen har varit att göra något som sticker ut och väcker nyfikenhet hos förbipasserande och de som vistas på kliniken.
Veronica Brovall, Winners
En av de tre konstnärerna var Veronica Brovalls som bidragit med skulpturgruppen Winners. Hennes punkiga formspråk – där bokstäver, kroppsdelar och tecken blandas på ett livligt och humoristiskt sätt – lockar till samspel där den står nära entrén. Winners föreställer arm, stjärt, hand med flätor och textremsor och den blandar vilt tatuerings- och gatukonst med Disney och andra masskulturella referenser. Formernas öppenhet ska locka förbipasserande att fylla i dem med sin egen kroppslighet, bokstavligt eller i tanken.
David Svensson, The Radiant Globe
Konstnären David Svenssons verk The Radiant Globe består av fem handblåsta uranglasglober på fyra meter höga lyktstolpar. Under dygnets mörka timmar skimrar de med ett självlysande grönt ljus. Svensson har i sitt verk inspirerats av uranglas som under 1800-talet blev populärt i Centraleuropa och användes till bruksföremål som glas, tallrikar och vaser. Glasets artificiella och fantasieggande karaktär kan föra tankarna till science fiction eller Kandor, Stålmannens födelsestad i glas. The Radiant Globe anspelar också på den hundraåriga och mycket viktiga upptäckten att strålning kan användas inom sjukvården för röntgen och strålbehandling.
Carl Boutard, Lebenslauf
Tyska ordet Lebenslauf betyder livslopp och associerar till livets olika skeden. Carl Boutard har i sitt verka fogat samman fragment av bearbetade eller obearbetade trädstammar. Resultatet blir en skulptural collageteknik som sedan gjutits i brons och patinerats i gröna nyanser. I slingrande banor sträcker sig skulpturerna upp ur marken och ut över platsen där de sätter fantasin i rörelse. Rikedomen hos formerna och ytornas vackra bearbetning lockar till beröring. Två av skulpturerna blir närgångna när de knyter ihop sig med en av konstnären Svenssons lyktstolpar och ett av de nyplanterade träden. Här skapas en inbyggd tidsaspekt då träd och brons långsamt kommer att växa samman men ändå förbli helt skilda väsen.