Välkommen Peter Benson, ny rotationsläkare från Göteborg

En del av Skandionklinikens medarbetarstyrka utgörs av rotationspersonal. Varje vecka kommer två fysiker och en läkare från någon av onkologklinikerna vid universitetssjukhusen för att arbeta tillsammans med klinikens anställda.

Arbetsmodellen bygger på principen distribuerad kompetens. Det innebär dels att onkologklinikerna förbereder patienterna inför protonstrålbehandlingen och följer upp dem efteråt. Dels att de bidrar till bemanningen på Skandionkliniken. Tanken är att skapa nära samarbeten och främja kompetensutbyte kring protonstrålbehandling.

I dag är det 20 sjukhusfysiker och 15 läkare som tjänstgör vid Skandionkliniken enligt ett roterande schema. Det senaste tillskottet är onkolog Peter Benson från Sahlgrenska i Göteborg. Till vardags arbetar han varannan vecka på strålbehandlingsavdelningen och varannan på hematologen, avdelningen för lymfom.

Vad lockade dig att tackade ja till tjänsten som rotationsläkare vid Skandionkliniken?
Ett skäl är att jag vill lära mig mer om protonstrålning eftersom det ibland används vid behandling av lymfom, till exempel Hodgkins lymfom, som jag arbetar med till vardags. Det är intressant att få en inblick i vilken nytta protoner kan ha för dessa patienter och även ta del av vad patienterna går igenom under en protonstrålbehandling. Syftet med protoner vid lymfom är ju att minska biverkningar på hjärta, lungor och hals.

Det är också intressant att Skandion behandlar så många barn – betydligt fler än strålbehandlingsavdelningen vid Sahlgrenska. Det är värdefull erfarenhet för mig, eftersom jag framöver ska börja arbeta mer med strålbehandling av barn.

Hur ser det praktiska upplägget kring rotationstjänstgöringen ut?
Jag kommer att åka till Uppsala var tionde vecka och då stanna i tre dagar. Resten av veckan tjänstgör en kollega till mig från Göteborg. Som rotationspersonal bor man i en lägenhet en bit ifrån kliniken, det fungerar utmärkt.

Finns det några utmaningar med den här typen av arbetssätt?
För vissa kan det så klart vara svårt att bo hemifrån med jämna mellanrum, att få ihop det sociala livet. Jag har inte dessa problem; jag tycker det är trevligt med variation i arbetet.