Betald utbildning och ett spännande jobb

Kombinationen cancerbehandling, omvårdnad och teknik väckte Carolinas intresse för vidareutbildning inom strålbehandling. Efter cirka åtta månaders studier är hon snart klar och ska börja arbeta med protonstrålning på Skandionkliniken. Just nu söker vi fler som vill göra som Carolina.

I april fick Carolina anställning på Skandionkliniken. Men innan hon kan börja jobba behöver hon bygga på sin sjuksköterskeutbildning med kunskaper inom onkologi och strålbehandling. En utbildning som tar cirka åtta månader.

Carolina arbetade tidigare med ortopedisk rehabilitering av multisjuka äldre vid Dalens sjukhus utanför Stockholm.

– Jag trivdes jättebra med det, jag fick arbeta mycket med omvårdnad – ett område som jag verkligen brinner för, berättar hon.

Carolina arbetade även en kort tid med bland annat gynekologisk cancer på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Efter det hade hon tre saker på sin önskelista inför nästa jobb: Att ha tid för patienterna, att få arbeta med cancer och eftersom hon var naturvetare på gymnasiet, gärna också med teknik.

När hon såg en annons där Skandionkliniken sökte medarbetare som ville utbilda sig inom strålbehandling förstod hon direkt att detta var något för henne. Och att börja plugga igen har fungerat riktigt bra.

– Studierna är flexibla så jag har kunnat styra min tid och pluggat när det passat mig.

Eftersom Carolina påbörjade studierna i april inföll sommarlovet mitt i studierna. Skandionkliniken erbjöd henne då sommarjobb under några veckor.

– Det var superbra. Nu när jag praktiserar på kliniken kan jag göra mycket mer, eftersom jag redan är varm i kläderna.

Carolina tycker att strålning i allmänhet, och protonstrålning i synnerhet, är ett spännande område.

– Det händer så mycket inom strålbehandling, det är roligt att få vara en del i den högteknologiska utvecklingen. Och få vara den som stöttar patienter genom behandlingen.

– Lund University Commissioned Education
– Artikel ”Två syrror som bytt bana”