Reflektioner från IBA users meeting 2024

Liknande utmaningar för protoner världen över

Strålutrustningen vid Skandionkliniken drivs av det belgiska företaget IBA, Ion Beam Applications. Varje år arrangerar IBA ett kundmöte då fysiker och onkologer från hela världen är på plats. Årets möte ägde rum i Seattle i USA i september. Skandionklinikens verksamhetschef Hillevi Rylander och Michael Gubanski, överläkare från Karolinska sjukhuset var på plats.

Mötesdeltagare bidrog aktivt i programmet. Hillevi och Michael deltog i introduktionen till en workshop med titeln ”Increasing PT adoption”. Skandionkliniken, MD Anderson (Houston, USA) och Mount Elizabeth Novena Hospital (Singapore) inledde med att presentera olika möjliga hinder för presumtiva protonpatienter. Klinikrepresentanter från olika kontinenter beskrev i stort sett liknande utmaningar, som till exempel kostnads- och resurskravet samt bristen på evidens och kännedom om protoner. Efter inledningen vidtog arbete i mindre grupper där varje grupp försökte komma fram till möjliga insatser. Mycket tid ägnades åt diskussion av värdet av utbildning av såväl onkologer som andra specialiteter.

Flera sessioner ägnades åt evidensläget runt olika diagnoser där extra fokus gavs åt huvud-halstumörer, levertumörer samt matstrupscancer. En intressant dragning fokuserade på gantrybaserad protonbehandling av ögontumörer.

En session ägnades åt IBA:s interna arbete med att förbättra bildkvaliteten på sina bildgivande system. Detta arbete är viktigt för att möjliggöra det som kallas adaptiv behandling.En positiv nyhet var den serietidning som presenterades, ”The Proton Pro-Team”. IBA har låtit göra en tidning som ska guida, utbilda och underhålla de yngre patienter som ska få protonbehandling. Den finns i nuläget bara på engelska men man planerar att översätta den till andra språk efterhand.